Sinä olet tullut tänne Niskavaaran takaa,et ole paikkakuntalainen.Saatuani kulttuuripalkinnon 2014 kerroin kiitospuheenvuorossani.Ei minulta koskaan kysytty haluanko muutta kauas pois synnyninseudulatani,minut pistettiin matkatavaroiden kera junaan Jyväskylän rautatieasemalla.Päämääränä Rovaniemi,ikää minulla oli kuusivuotta.Sieltä matka jatkui muutaman kuukauden asumisen jälkeen kohti Kemijärveä.Muistan elävästi sen syyskuisen illan,kun saavuimme Särkikankaalle tulevan kotitalomme pihalle,oli pilkkopimeää,muutamasta ikkunasta loisti valo.Paruin suureen ääneen,ei täällä voi asua,ei ole edes katuvaloja,minä kaupunkilaisneiti,hienohelma.Tänään en vaihtaisi asuinpaikkaani mihinkää.Käytän kulunutta fraasia,Kemijärveltä voi aina lähteä,mutta Kemijärvi ei lähde sydämestäni.Olen muutaman kerran lähtenyt täältä kimpsujeni kanssa eteläisempään Suomeen ja kerran mieheni perässä "Yläperälle",Mutta aina palannut tänne takaisin.En tiedä mikä minusta tekisi kemijärveläisen vaikka olen asunut täällä yli viisikymmentä vuotta.ja tunnen tämän seudun kodikseni.Siitä huolimatta kuulen usein,et ole kemijärveläinen,et voi tietää sitä,tätä tai tuota asiaa.Puhun samaa muretta,kuin alkuperäinen väestö,enää ei puheessani esiinny savolaisia sanoja,kuten ensialkuun,joille yleisesti naurettiin.Tätäpä mietiskelen melkein päivittäin,ehkäpä se on se savolainen piällysmies minä,tai se etten osaa kadehtia naapuria,en hännystele ketään.Olen ihan aito oma itseni,suorasukaisine puheineni,muutamanlainen kylähullu.Mutta yks asia on varma,tunnen paikallisen historian huomattavasti paremmin,kuin suurin osa alkuperäisistä kemijärveläisistä. Olen onnellinen, kiitollinen saanutuani kasvaa ujosta punastelevasta nuoresta tytöstä.aikuiseksi naiseksi kemijärveläisten keskellä,tuntemastani ulkopuolisuudestani huolimatta.Olen kompuroinut elämässäni,käynyt läpi katkerat oppivuoteni,yleensä elämänkorkeakoulussa on kalliit lukukausimaksut.Hartain toiveeni on,että minut hyväksytään kemijärveläiseksi,syntyperästäni huolimatta.Mutta siitä asiasta en luovu kamapanisu on kampanisu,ei torttu.Pirtissä on uuninpankko ei kiuas ja silloin,kun huilaan istun,en juokse...ei aina ole helppo tulla uuteen ympäristöön vieropalkisilta ja huomata olevansa eri "rotua" KUIN ALKUASUKKAAT.

img072.jpg

                                                 Pieni savolaistyttö tukka takana ,elämä edessäWP_20151028_18_58_00_Selfie.jpg

                                                       Niskavaaran takaa tullut